Kanpoko jolas espazioaren kalitatea bermatzeko irizpideak


Kanpo espazioaren kalitateak jolasteko, hainbat elkarrekintza izateko, esploratzeko edota ikasteko eskaintzeko egokia egiten duen inguru naturalari egiten dio erreferentzia. Kalitate altua ziurtatzeko edo bermatzeko, hainbat eremu kontuan hartu behar dira:

·         1, Giro erosoa sortzea. Espazioek atseginak eta zainduak izan behar dute: eskuragarritasuna bermatu behar dute; eta jolasteko inguru egokiak izan behar dituzte.

·         2, Material aproposa beharrezkoa da, haurraren adinera eta ezaugarrietara egokitutako materiala. Material horrek haurrei jolasteko hainbat aukera eskaini behar die; gauzak lurrera botatzeko, ikertzeko, esperimentatzeko, esploratzeko edo antolatzeko.
o   Estruktura gabeko materialak: makilak, harea, harriak …
o   Eraikuntzak sortzekoak (askatasunez nahi dutena sortzeko aukera eskaintzen dutenak)
o   Esploratzeko material  naturala: harriak, harea, lurra, fauna).
o   Manipulatzeko materialak (testura ezberdinetako tokiak, hainbat kolore besteak beste)
o   Sortutako materialak (kulunkak, txirristak).

·         3, Ikuseremu ezberdinak: haurrak toki batetik bestera mugitzeko eta ezkutatzera jolasteko.

·         4, Arriskuaren eta erronken sentsazioa sortu behar da toki aspergarriak ez bihurtzeko eta haurren potentzialtasuna garatzeko. Adibidez, material naturalen bitartez, zehazki enbor eta harri ezberdinak erabilita, bide baten modukoak sor daitezke arrisku eta erronka sentsazioa izan dezan.

·         5, Jolas mota ezberdinetan parte hartzeko aukera. Horretarako, jolas eskaintza anitza egitea. Horregatik, Haur Hezkuntzan egiten den eskaintzan jolas mota batzuk kontutan hartu behar dira. Jolasak dimentsio kognitiboaren eta sozialaren arabera sailkatzen badira:
o   5.1. Jolas kognitiboari dagokionez: jolas funtzionala, eraikuntza jolasa, jolas sinbolikoa eta araututakoa.
§  Jolas funtzionala: akzio bat pertsona batekin, objektu batekin edo gorputzarekin errepikatzean oinarritzen da Jaiotzetik bi urtera. Zentzumenen garrantzia aitorturik, jolas funtzionalak ekarpen handia egiten dio haurrari, garapen motorean besteak beste.
§  Eraikuntza jolasa: Lehenengo urtean hasten da jolas hau garatzen eta urtetik urtera aldatuz doa. Haurren sormenean, motrizitate finean, arretan, begi-esku koordinazioan edo memorian.
§  Jolas sinbolikoa eta dramatikoa: bi urtetik zazpi urte bitartean. Bertan rol aldaketak eta fantasia izaten dira; gainera, jolas mota hau haurraren garapen kognitibo eta afektiboaren oinarria izaten da. Haurrek sormena eta hizkuntza garatzen dute, errealitatea ulertzen dute eta ezagutza berriak ere garatzen dituzte. Jolas sinbolikoa bultzatzeko eskaintzari dagokionez, gehiegi egituratu gabeko materialak hobesten dira.
§  Araututako jolasak.
o   5.2. Jolas sozialari dagokionez: Haurrak elkarrekin jolasteko aukera. Garapena:
§  Lehenengo bi urtetan: haurra ez da inorekin jolasten, bere gorputzarekin jolasten da, beste haur batzuk behatzen egoten baita.
§  Bi urterekin: jolas paraleloa garatzen du. Beste haur batzuen alboan jolasten da, sarri objektu berberarekin, baina, beren arteko elkarrekintzarik gabe.
§  Hiru eta bost urte bitartean: Talde jolasa garatzen dute. Haurrek jolasa partekatzen dute eta elkarri hitz egiten diote, nolabait, jolasa beraien arteko elkarrekintzan oinarrituta dago.
o   5.3. Zentzumenen araberako sailkapena:
§  Bost eremutan, gehien eragindako zentzumenaren arabera: bisuala, ukimena, usaimena, dastamena eta entzumena. Musika eragiteko materiala adibidez.
§  Jolas mota guztiak gauzatzeko espazio zabalak, hainbat gunetan antolatuta: eskalatzeko area, estrukturatu gabeko materialen tokia, eraikuntzen area, naturaren lekua, ikusmenaren area, zentzumenen area, musika eta mugimenduaren area eta, azkenik, asanbladako tokia.

iruzkinik ez:

Argitaratu iruzkina